söndag 8 maj 2011

två veckor kvar

Idag har jag varit här i nio veckor det betyder att det är 2 veckor kvar. Den senaste veckan har varit lite tuff för många av mina närmaste vänner har åkt hem och jag har varit sjuk. Jag som inte skulle bli något mera sjuk... Men nu mår jag bättre och det känns superbra. Jag är lycklig och stolt över mig själv!

Idag fick jag även ett väldigt fint kort av Lena :D Det gjorde verkligen att jag kände mig ännu mer stark, för vad är bättre än att få brev av sina fina vänner?

Har försökt att plugga lite även, men det är svårt i denna värme. Man blir distraherad väldigt fort och måste ta många pauser. Men volontärarbete och plugg är vad som står på mitt schema de närmaste dagarna. Tiden kommer att gå super snabbt och innan jag vet ordet av det så är jag hemma. Hemma i fina Helsingfors!

Saker som jag kommer att uppskatta mycket mer när jag kommer hem är

  • den rena luften, för det är ganska mycket föroreningar här
  • att kunna äta vad man vill utan att bli sjuk
  • att kunna dricka vatten från kranen 
  • hemlagad mat, att kunna själv bestämma vilka kryddor och vilka ingredienser man använder
  • GODIS och choklad, finsk choklad! Suffeli Puffeli!!!
  • klimatet, Finlands vår och snart sommar väder!
  • tystnaden, Inte så högljud trafik!
  • att inte bli uttittad på gatan och att inte ha en publik vad man än gör
  • att kunna ha på sig vilka kläder som helst! 
  • renligheten och sophanteringen 
  • det skandinaviska välfärdssystemet
  • att kunna köpa något utan att behöva pruta
  • tvättmaskinen 
Saker som jag kommer att sakna i Indien
  • indisk mat, puolao & okra min favorit rätt, som är ris kokt i buljong med ingeföra och lök,  med en grönsak som heter ladyfingers på engelska mums!
  • volontärarbetet och alla vackra kvinnor på Prem Dan 
  • promenaderna till mother house och till Prem Dan 
  • Rickshas, små motorfordon som kör alldeles för fort med alldeles för många passagerare
  • chai, en typ av te
  • kossorna
  • NAN bröd 
  • alla färska och söta frukter
  • mina fina volontärvänner, de flesta har redan åkt hem men de saknar jag redan! 

några av kossorna på vägen till Prem Dan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar