onsdag 4 maj 2011

Tempel i norr

Förra veckan åkte vi och besökte två tempel i norra Kolkata. Det blev ett härligt äventyr. Vi var en grupp på 14 stycken från 8 olika länder. 3 killar och resten tjejer :D 

Resan dit var lite omtumlande, först tog vi metron till slutstationen Dumdum och därifrån skulle vi ta ett annat tåg till Dakshineshwar. Vi lyckades ta oss på det fulla tåget. Killarna fick åka i en vagn och vi tjejer i en. Nu var bara problemet, när ska vi gå av? Vi åkte en station och här kom det på massor av passagerare. De tryckte och tryckte, okej stockholms tunnelbaneträngsel i rusning, men det här tåget, jag har aldrig varit med om något värre! Tur att det är uppdelat män och kvinnor.

När vi kom till nästa station fick jag för mig att vi skulle gå av, jag frågade 2 kvinnor och jag tyckte att de sa att det var här vi skulle av. Vi tryckte oss av tåget och ropade på killarna att gå av. Men alla tjejer i vår grupp kom inte av tåget! Som tur va, var de fler så vi kunde åka i två olika grupper till templet.

Stationen vi gått av vid var inte Dakshineshwar så vi försökte fråga några personer på perrongen hur vi skulle kunna ta oss till Templena. Många var snälla och ville hjälpa, men vi valde att lyssna på en kvinna som gick med oss till en busshållplats cirka 15 minuter gångväg därifrån. När vi kom till hållplatsen kom bussen direkt och vi hoppade på. Ingen visste när vi skule gå av, men vi tänkte att vi säkert ser templet genom fönstret. Inget tempel i syne så vi åkte till slutstationen och gick av bussen. Väl där frågade vi oss fram och en yngre kille visade oss vägen. Det var en 10 minuter lång väg. När vi kom fram ringde vi till våra vänner som var påväg. Vi fick vänta i 30 minuter innan de kom fram och vi kunde gå in på tempel området. Dakshineshwar templet är byggt 1847 och är ett kali tempel. 

Som vanligt i Indien så får man inte ta några foton nästan någonstans, men jag fick några bra foton utanför. 

Jag utanför Dakshineswar templet


Foto från floden på Dakshineswar templet

När vi sett tempel nummer ett var det dags att åka till tempel numer två. Det går en flod, Hugli, genom Kolkata och de andra templet ligger på andra sidan floden så vi fick ta en båt över. Det var en härlig upplevelse, vi fick även chansen att se Vivekanda bron.


Vivekanda bron

Solnedgång och Vivekanda bron


Tempel nummer två, Belmur Math, är ett Ramkrishna tempel byggt 1899. Det har bara en färg och hade inte alls lika mycket bevakning som det första templet. Jag gillade det första templet mer. Men jag förvånas alltid över hur spirituellt det känns på platser som är kopplade till religion, det är intressant!


Belur Math templet


Det började det mörkna och vi visste inte riktigt hur vi skulle komma hem. Jag frågade en av vakterna om det fanns några bussar som gick till Esplanaden. Han svarade ja, och beskrev vägen för att komma till bussen. Hemfärden var lättare, bussen tog cirka 1 timme. Det var kul att se Kolkata i mörker. Det var ett härligt äventyr men det var skönt att komma till kvarteren som är lite mer bekanta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar