måndag 16 maj 2011

Kvavt

Äntligen har jag hittat det rätta ordet! Jag har "letat" och sökt efter det men inte hittat det. Men så kom det en annan svensk tjej hit och hon kunde det! Kvavt är det rätta ordet för humid! ;)

Nu är det varmt i Kolkata, över 40 grader varje dag, det är inte illa! Men det är tungt när det är så här varmt. Det är svårt att sova och jag har fått värmeutslag... jag fick till och med så mycket utslag för några dagar sedan så jag var tvungen att ta antihistamin. Hela magen, armarna, bröstet och halsen var täckta. Det ser ut som nässelutslag och det bränner, svider och kliar!

Alla drabbas, till och med kvinnorna på Prem Dan! Men det finns hjälpmedel, ett shower to shower puder som man sätter på kroppen och då får man inte lika många utslag. När jag var mindre hände samma sak när det var kvavt ute så det kan hända i Sverige med ;)

Det är som tur inte så långt kvar nu. Men om det hade varit sån här hetta hela min vistelse skulle jag inte ha orkat att stanna hela tiden. Att inte sova eller att vakna flera gånger varje natt för att det är för varmt funkar inte i längden. Men om man lägger om sina rutiner går det bättre, en siesta mitt på dagen är en bra lösning.

Man måste dessutom dricka hur mycket vatten som helst för att inte få vätskebrist eller ont i huvudet. En sak som är ganska intressant ät att man hemma när det är varmt inte har så stor aptit. Men här är man hungrig hela tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar