lördag 9 april 2011

En vecka fylld av olika känslor

Denna vecka har varit en omtumlande vecka känslomässigt. Det började med att jag var lite sjuk, ja hade diarré och spydde. Det gick över ganska fort. Under dagarna jag var borta från arbetet fick jag höra att en volontär hade dött. En man i 60års åldern som brukar komma till Kolkata och volontär arbeta. Han skulle ha åkt hem på söndagen men istället hamnade han på ett sjukhus och under söndag natt så dog han.

Men det var inte den ända döden jag har stött på denna veckan. Igår, fredag stod jag och några andra volontärer och diskade kopparna från morgon fikat och utifrån ett rum kommer två män bärande på en bår med en kropp inrullad i ett vitt lakan. Det var en ung tjej som dött, 18 år. Hon var sjuk och behövde komma till sjukhuset men Nunnornas beslut var att hon skulle stanna på hemmet. När jag senare fick höra att anledningen var att man inte ville spendera pengar för at få henne till ett sjukhus, knöt sig min mage. Pengar skulle kunna ha hjälpt den 18åriga flickan. Dagen kändes tung när summan rörde sig om ca 100 kronor/10 euros per vecka.

Ibland är det svårt att förstå på vilket sätt man värdesätter liv här. Jag vet att det är en katolsk organisation och att det tror att när man dör kommer man till himlen. Men jag vet inte om ja tycker att en 18 årig tjej borde vara där. Jag vet dock inte tillräckligt mycket om bakgrunden om tjejen för att kunna göra en riktig bedömning. Men tanken på värden av ett liv fick mig att gråta. Det får mig fortfarande att gråta. Det är inte så mycket döden i sig för jag vet att det är en del av livet, man föds, lever och dör. Men just det att det finns så stora skillnader mellan olika människor. Jag var medveten om detta förut men det är en helt annan sak att vara mitt i det. Det får en även att uppskatta välfärdssystemet i norden.

Men det har oxå varit en bra vecka, jag har flyttat igen. Är fortfarande på samma hostel men har ett mindre och billigare rum. Fräschare och nyare! Ja ska försöka att lägga upp bilder snart.

Idag var det en mässa för volontären som dog i Mother House som jag gick på. Det var en fin stund. Men det tog mycket energi. Jag fick även ett vykort idag :D Tack Sirkka du gjorde verkligen min dag bättre! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar