tisdag 8 mars 2011

Mina forsta dagar!

Igar gick jag for att registrera mig for volontaraabete vid missionaries of charity, mother theresa. For att hitta till registreringen fragade jag en som arbetar pa hostelet om vagen, de berattade att det fanns andra pa hostelet som volontararbetade sa jag skulle vanta pa dem sa fick de forklara vagen. De tar cirka 20 minuter att ga till stallet for registrering. Jag fick en bra forklaring och hittade stallet latt. Under registreringen fick vi aven information om Indien och kolkata och saker som ar bra att tanka pa. Det kandes bra att fa, for pa hostelet ar det inte mycket information. Pa registreringen fick man valja stalle dar man ska volontararbeta pa. De finns kanske 6 stallen som man kan vara pa. Jag valde ett stalle med doende och de som inte har nagon annan stans att vara vid namn Prem Dan. Pa registreringen traffade jag en kille fran USA som oxa bor pa samma hostel som jag, sa vi gjorde sallskap tillbaka till hostelet.

Idag skulle dagen borja med massa pa mother house men jag forsov mig. Horde inte mitt alarm. Skulle vakna 5.00 for att mota upp de andra och for att ga tillsammans vid 5.30 till mother house. Men jag vaknade vid 5.50 och missade det hela. Sa jag fick ga sjalv till moter house och komma till frukosten, for man kan inte stora dem i en massa. Vagen till motherhouse tar cirka 20 minuter och det var skont att ga dit. Det var inte lika mycket liv pa gatorna (bilar som tutar) det var latt att ga over vagen och inte lika mycket trafik. Pa eftrmiddagarna ar det mycket mer ljud och trafik.

Vid 7.00 serveras frukost vid mother house och bestog idag av sma bananer, vitt brod och chai te. Efter frukosten var det bon och sanger. Det ar sa manga volontarer har! Det ar massor av japaner och manniskor fran USA vi var kanske runt 50 eller mer pa frukosten! Det hade jag inte forvantat mig.

Nar allt var klart holls det upp skyltar med de olika volontar stallernas namn. Det var bara att stalla sig vid den gruppen och folja efter nar de borjade ga. Det tog cirka 30 minuter att ga till Prem Dan fran mother house. Val dar delades gruppen upp i man och kvinnor. For stallet ar uppdelat sa.

Idag volontararbetade jag fran 8-12 pa formiddagen. Trodde att jag kunde komma tillbaka pa eftermiddagen men da maste man aven vara registrerad for det, sa imorgon ska jag registrera mig for eftermiddag oxa. Jag ar ju har for att volontararbeta!

Nar dagen var slut skulle man ta sig hem och Killen fran USA som bor pa samma hostel som jag volontar arbetade oxa pa Prem Dan och vi tankte gora sallskap tillbaka till sudder street. Men vi visste inte vagen sa vi foljde efter nagra andra. Vi bestamde oss for att ga, efter ett tag splittrades gruppen och jag, killen fran USA och en kille som bor har i Kolkata blev ensamma. Men det gjorde ingenting for killen fran Kolkata kunde vagen! Det var en lang men enkel vag, men det tog cirka 1 timme att ga. Nar vi kom till sudder street sa fragade killen fran Kolkata om vi ville folja med till hans kompis affar, der de saljer indiska klader och sovinirer. Det lag pa sudder street, bara ett stenkast fran hostelet. Nar vi kom dit blev vi bjudna pa chai. Det var ett valdigt trevligt stalle som lag lite avskillt. Ett litet rum fyllt fran golv till tak med kladder och sovinirer. Nar det blir varmare vader ska jag kopa lite tunnare klader dar. Efter en stund kom det in 3 indiska tjejer och killen fran Kolkata fragar om de inte spelar med i en kand bengalisk tv-serie och de gjorde dem. Sa vi pratade en stund med dem, de var valdigt trevliga. Serien de spelade med i handlade om en kvinna pa 30-talet som ville ha rattvisa for kvinnor. Hon gjorde mycket bra saker. Jag fragade om det var lite som vad Rosa Parks gjorde i Usa fast for de svarta och de sa att det var nagot liknande.  

Jag har sa mycket att beratta, men jag far skriva med en annan dag, annars orkar ni inte lasa mina inlagg ;)
Far beratta mer nasta gang om vad man gor pa Prem dan. Idag var jag sjalv ganska forvirrad och "lost". Men det har varit en bra dag och jag hade till och med mojlighet att chatta med Jaakko pa facebook :D. Det finns inte internet pa hostelet sa jag sitter pa ett internet cafe, oxa ett stekast ifran hostelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar